سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نحوه شارژ انواع کولر گازی

نحوه شارژ انواع کولر گازی را به روش های متفاوت شرح خواهیم داد. در شارژ کولرگازی اسپلیت، تقریباً بیشتر دستگاه‌های تهویه مطبوع و خنک کننده جهت انجام عمل تهویه و خنک کردن محیط گازهای فریونی  همچون R22 ،R410a ، R407a  و ... را به کار می برند که کمبود یا نبود آن در این سیستم ها همه سیکل وعملکرد آن ها را مختل کرده و با مشکل جدی رو به رو می کند. دقت کنید که کولر گازی شما در سه حالت به شارز احتیاج دارد.

 

هنگامی که کولر نو است و تازه نصب شده است

زمانی که یک کولر گازی تازه و نو خریده اید. 5 متر لوله را دار می باشد که شما پس از تمام شدن نصب کولر گازی باید سیستم را به ‌صورت کامل وکیوم کنید و اززمانی که از وکیوم کردن سیستم وعدم وجود هوا ورطوبت در سیستم اطمینان حاصل کردید، شیر سرویس را می توانید باز کنید و گاز را به‌کل سیستم انتقال دهید. البته باید به این نکته توجه شود مقدارگاز شرکتی که در سیستم وجود دارد فقط برای 5 متر لوله کافی است و در صورت لوله‌کشی اضافی باید مقدار گاز هم اضافه شود که معمولاً به ازای هر یک متر لوله اضافی سیستم 20 گرم گاز احتیاج دارد.

در صورتی که در نصب کولر گازی اسپلیت خود فقط از همان 5 متر لوله استفاده کنید دیگر نیازی به شارز نیست. اما اگر سیستم شما به بیش از 5 متر لوله نیاز دارد برای شارژ آن به سه روش وزنی ، آمپری و گیج مانوفیلد می توان این کار را انجام داد .

1.      روش وزنی

2.      روش آمپری

3.      روش گیج مانوفیلد

دستگاه هیچ گونه گازی نداشته باشد

در صورتی که کولر گازی شما کاملا فاقد گاز باشد چگونه متوجه می‌شوید؟ می‌توانید شیر سرویس را فشار دهید اگر گاز بیرون زد یعنی سیستم دارای مقداری گاز است ولی اگر گازی بیرون نزد سیستم فاقد گاز است و بایستی شارژ شود.

قبل از انجام هر گونه شارژ باید سیستم را وکیوم کنید و مطمئن شوید که سیستم  خالی از رطوبت و هوا می باشدو در رمرحله بعدی آن نشت یابی باشید را انجام دهید و در صورت نشت ، نشتی سیستم را حتما پیدا کنید.

خب حالا اگر از طول مقدار لوله‌کشی کولراطلاع دقیق دارید می‌توانید با مطالعه پلاک روز کولر به میزان گازی که برای پنج متر لوله نصب‌شده روی کولر نیاز دارد پی برده و در صورت 5 متر لوله‌کشی همان مقدار ثبت‌شده روی پلاک را با ترازو شارژ کنید و اگر طول لوله بیش‌تر است به ازا هر 1 متر 20 گرم گاز شارژ کنید.

 

در صورتی که از طول دقیق لوله‌کشی به کار برای نصب کولر به صورت دقیق اطلاع ندارید می‌توانید از دو طریق دیگر یعنی شارژ گاز با آمپرمتر و شارژ گاز با گیج مانوفیلد این کار را انجام دهید.

هنگامی که با استفاده از روش‌های گفته شده متوجه کمبود گاز دردستگاه  شدید می توانید به چندین شیوه مختلف شارژ گاز را انجام دهید که به آن می‌پردازیم.

در این حالت به علت این که شما از مقدار گاز درون سیستم اطلاعی ندارید یعنی نمی‌دانید که چه مقدار گاز از سیستم خالی شده است پس به طور قطع نمی‌توانید برای شارژ گاز از ترازو استفاده کنید مگر اینکه گاز سیستم را کاملاً تخلیه کرده باشید و دوباره آن را کاملاً شارژ کنید که با توجه به مضر بودن این گاز برای محیط‌زیست و به‌صرفه نبودن از لحاظ هزینه مالی این کار به‌هیچ‌ وجه پیشنهاد نمی‌شود پس شما می‌توانید از دو روش باقی مانده شارژ گاز کولر گازی را انجام دهید.

 

روش دوم شارژ گاز به وسیله آمپر متر می باشد که بهترین روش و دقیق‌تررین روش در این حالت است.

شارژ گاز به وسیله گیج و مانوفیلد: این آخرین راهکاری است که پیشنهاد می‌شود انجام شود زیرا نسبت به دمای هوا متغییر می‌باشد.

نکته های ضروری:

1- قبل از انجام هرگونه شارژ گاز باید نشتی سیستم را بیابید و بعد از برطرف کردن آن حتماً دستگاه را وکیوم کنید و از خالی بودن آن از هرگونه رطوبت و هوا اطمینان حاصل کنید.

2- در صورتی که شما در شرایطی بودید که به دلیل نبود ابزار لازم نمی‌توانستید از روش‌های گفته شده در بالا شارژ گاز کولر گازی را انجام دهید می‌توانید روش (دمای لوله گاز) را امتحان کنید.

هزینه شارژ کولر گازی

ممکن است وجود نشتی بسیار کم به مرور زمان موجب کم شدن میزان گازشود. شارژ کولرگازی اسپلیت می تواند فقط در مواقع مورد نیاز و زمانی که الزامی است صورت گیرد اما بسیاری از وقت ها در هر بار سرویس سالیانه این شارژ انجام می شود. این کار بر خلاف سرویس کولر آبی یا شستشوی فیلتر کولرهای گازی نمی تواند به وسیله خود شما انجام شود و حتما نیاز به کمک گرفتن از تکنسین های مجرب و متخصص است. به عنوان مثال تخلیه گاز چون برای محیط زیست به شدت مضر است حتما با دستگاه انجام شود.

چه زمانی کولر گازی به شارز نیاز دارد

کم شدن شارژ کولرگازی اسپلیت یکی از متداول ترین مشکلاتی است که افراد برای ان با مرکز خدمات ما تماس می گیرند. پس از یکی دوسال کارکرد و یا در اثر نشتی کولر گازی اسپلیت شما نیاز به شارز پیدا می کند. در صورت بروز مشکل باید توسط کارشناس اقدام به شارز مجدد ان انجام داد. در غیر این صورت از کولر های آبی نیز بی استفاده تر خواهد بود. هزینه شارژ گاز کولر گازی اسپیلت با توجه به ظرفیت کولر گازی و نوع گاز آن متفاوت می باشد. 

منبع: روش های شارز کولر گازی اسپلیت